Nie bez powodu bycie proaktywnym kojarzy się z sukcesem. Ludzie, którzy odgrywają aktywną rolę w miejscu pracy, to ci, którzy nieuchronnie osiągają lepsze wyniki i zostają zauważeni przez swoich przełożonych.
Co to znaczy być proaktywnym?
Bycie proaktywnym oznacza przejęcie odpowiedzialności za swoje życie. Oznacza to podejmowanie decyzji i branie odpowiedzialności za nie i ich konsekwencje, a nie przyjmowanie biernej postawy jako zwykłego obserwatora swojego życia. Bycie proaktywnym wymaga poświęcenia i cierpliwości, ponieważ musisz rozważyć swoje opcje, zważyć alternatywy i podjąć własne decyzje, aby osiągnąć swoje cele. Natomiast na zachowanie reaktywne ma wpływ środowisko i siły zewnętrzne.
Kiedy osoba jest proaktywna, nieustannie myśli o alternatywnych rozwiązaniach problemów, które mogą się pojawić nawet przed ich wystąpieniem. Dlatego osoba proaktywna w pracy potrafi wymyślać rozwiązania, nowe pomysły i jest w stanie wyrazić swoje myśli innym, aby ulepszyć każdy projekt.
Jak mieć proaktywną postawę w pracy?
Mentalność “take charge” wzmacnia osobę, która ją posiada, ponieważ daje jej poczucie kontroli nad swoją rolą, pozwalając na zrównoważenie wielu obowiązków bez uszczerbku dla jakości pracy. Chcesz wiedzieć, jak być proaktywnym w pracy? Weź pod uwagę te wskazówki i nawyki, aby krok po kroku praktykować proaktywność.
Bądź zorganizowany.
Kluczem do bycia proaktywnym jest organizacja — w końcu nie można wziąć odpowiedzialności za swoje obowiązki, jeśli znajdzie się w kompletnym chaosie. Będziesz musiał nauczyć się ustalać priorytety zadań, jeśli chcesz dotrzymać terminów, co oznacza realistyczne podejście do tego, ile czasu będziesz potrzebował na wykonanie niektórych zadań.
Zamiast po prostu zaznaczać w kalendarzu, kiedy wypada termin złożenia raportu lub wniosku, pamiętaj o kilku ważnych rzeczach przed upływem terminu, dzięki czemu będziesz mógł efektywnie zarządzać swoim czasem.
Inny trik na bycie proaktywnym w pracy jest taki: rozważ napisanie przypomnienia dwa tygodnie, tydzień i kilka dni przed ważną datą, abyś mógł pozostać na szczycie tego, co musi być zrobione. Śledź, ile czasu zajmuje dane zadanie, aby wiedzieć, ile czasu oddelegować na podobne zadanie w przyszłości.
Myśl pozytywnie.
Negatywność zaprowadzi Cię donikąd i uniemożliwi Ci wykazania swego pełnego potencjału. Zamiast skupiać się na tym, co się nie udaje, skup się na tym, co udało Ci się osiągnąć. Następnie zrób listę celów na kolejny dzień. W ten sposób nieustannie pozostawiasz sobie pole do popisu, nie czując się przytłoczonym przez wymagania swojej pracy.
Ponadto, jeśli zachęcasz do pozytywnego myślenia, nie uciekasz się do negatywności, gdy coś pójdzie nie tak. Zawsze jest możliwość uczenia się na błędach, więc jeśli pojawi się problem, poświęć czas na zastanowienie się, jak mogłeś poradzić sobie z sytuacją inaczej. Dzięki temu można uniknąć popełnienia dwa razy tego samego błędu.
Aktywnie uczestnicz bieżących wydarzeniach.
Może nie jest łatwo zabrać głos, ale angażowanie się w rozmowę jest tym, co odróżnia liderów od ich naśladowców. Dzięki otwartemu angażowaniu się w sprawy współpracowników i przełożonych możesz wpłynąć na przebieg działań i przyczynić się do powstania rozwiązania, a nie tylko na nie reagować.
Bez wątpienia rozpoznałeś w swoim miejscu pracy obszary, w których istnieją możliwości, i prawdopodobnie masz pomysły, jak się nimi zająć. Zacznij zapisywać te pojęcia w miarę jak będą do Ciebie przychodzić, tak aby kiedy nadarzy się okazja na spotkaniu firmowym, być przygotowanym na pojawienie się nowych pomysłów.
Bądź osobą rozwiązującą problemy.
Nie ma powodu, aby czekać, aż pojawią się problemy, aby je rozwiązać; zamiast tego użyj technik autorefleksji, aby całkowicie uniknąć potencjalnych problemów. Opracuj z wyprzedzeniem szczegółowy plan projektów, zawierający listę kontrolną informacji lub zasobów, które będą potrzebne do skutecznego wykonania każdego zadania. Z czasem będziesz w stanie zidentyfikować kroki, które nie są konieczne lub które można skrócić, lub skonsolidować. Zawsze miej plan awaryjny na wypadek, gdyby pojawiły się nieoczekiwane wyzwania.
Planuj z wyprzedzeniem.
Czy istnieją naturalne cykle w Twojej pracy, które wydają się prowadzić do pewnych problemów? Czy istnieje sposób na obejście blokady poprzez nadanie priorytetu danemu zadaniu w inny sposób? Zadając sobie te pytania, unikniesz poczucia bezradności, gdy dojdzie do katastrofy. Dodatkowo, aby być proaktywnym, możesz nauczyć się być bardziej asertywnym w pracy.
Podejmuj decyzje.
Rozumie się samo przez się, że prokrastynacja nie jest opcją, jeśli pracujesz w kierunku swojego pełnego potencjału. Nie utknąć i nie ugrzęznąć w zbyt wielu szczegółach. Ważne jest, aby podjąć działania w odpowiednim czasie. Zbyt długie czekanie na rozwiązanie problemu lub zaadresowanie konfliktu (lub co gorsza, niezajmowanie się nim w ogóle często oznacza pozostawanie w tyle). Zamiast tego naucz się być zdecydowanym, nawet jeśli nie jesteś w 100% pewien, czy obierasz właściwą, czy złą ścieżkę. Jeśli się pomylisz, będziesz w stanie dostosować się w przyszłości, ale na razie naucz się ufać swoim instynktom i polegać na swoich umiejętnościach.